Friday, May 1, 2009

Pernahkah anda merasa seperti ini??

Setiap hujung tahun apakah yang paling anda nanti-nantikan akan berlangsung di kampung halaman anda?? Disini saya ingin kongsikan sedikit situasi yang jarang , malam hampir "pupus" dalam budaya tempatan kita...apakah itu??

Family DAy @ Hari keluarga!!

Selain perayaan Krismas pada setiap penghujung tahun dalam keluarga besar kami, terdapat satu lagi acara yang wajib dan harus di anjurkan..peliknya.. generasi muda bertanggungjawap sepenuhnya dalam melaksanakan acara ini!! apa tidaknya..si bapa-bapa dan si mama-mama hanya kan menanti untuk diraikan..tunggu makan saja..dan paling penting..jadi penasihat yang setia..penasihat "menurunkan semangat dan penasihat "mendorong"..hehehe. faham-faham ja la..kalau mahu buat acara ni kena ada Kos..dan orang kampung paling sensitif kalau diminta duit..walau RM10.00 setiap keluarga!! bukan tiap satu kepala..kerja putung gata apalah sangat kan..tapi kerana ego dan tidak mahu "koyak muka" di kampung..ahh..baagi saja lah..hahaha. Itu pun kadang si bapa minta duit anak bikin bayar..ahahaha.

hari keluarga ini sebenarnya bertujuan untuk meraikan si "Big BOS" dalam keluarga..siapa lagi klu bukan si dia yang paling tua dalam hirerki keturunan kami kan..soo..oleh kerana si "Bos Staring" sudah mangkat, maka si "Permaisuri" lah yang jadi mangsa..haha..naa..ini lah dia si "Mama Bos" itu...

Si mama bos ini sebenarnya tiada rekod bila dia lahir..tapi tetap tahu dan memiliki IC original..walaupun tarikh lahinya main agak-agak saja..maka dalam rekodnya baru berumur lingkungan 80 tahun sedangkan si dia ini sudah ada anak tiga baru pergi buat IC..jadi oleh kerana Sabah ketika itu seumpama "lost world" kata kawan saya maka sangat sukar untuk mendaftarkan diri..apatah lagi lahir sebelum jepun datang..semasa jepun datang pun..si dia ini sudah ada anak..haha..

Apa yang menarik tentang sambutan ini adalah ia bukan sahaja sekadar makan-makan saja..tetapi di sini lah kami akan bertemu dengan suku sakat sahabat handai jauh dekat sampai saudara yang dari sarawak pun berani mengaku keturunan kami..dan memang pun mereka itu adalah saudara yang hilang ketika era"world war II" dulu..maka oleh kerana dalam adat kami asalkan ada pertalin darah maka dilarang berkhawin maka di sini la melihat siapa yang "haram" menjadi bakal teman hidup semati..hahaha..tapi ada juga yang keras kepala membuat "kontra versi orang kampung"..bak kata orang lama.."cinta itu buta.." sediakan "sogit" sajalah..asal ada duit semua pun jaadilah...
Semangat yang ada ketika setiap hujung tahun ini adalah semangat kekeluargaan yang mendalam..sampai ada yang sanggup berhabis duit poket sendiri..tidak pergi kerja dan macam-macam ragam semata-mata tidak mahu terlepas suasana ini..barangkali takut mati awal nanti tahun depan tidak dapat ikut lagi la kes macam ni berlaku..hahaha. Kemuncak kepada acara ini adalah seminggu sebelum acara diadakan..kad jemputan sudah diedar..notis sana sini sudah dilekatkan..dan paling penting..sms tidak akan berhenti..hahaha..
Lihat sajalah semangat si jejaka-jejaka ini..sungguh hebat..namun di sebalik kerja-kerja ini..siapa tahu masih terdapat seribu macam cerita sedih, sakit hati, marah, gembira ,penat dan macam-macam lagi yang akan berlaku..nasip baiklah angin yang sesekali datang menyejukkan badan..paling diharapkan.. jangan lah kami diberi "berkat" dalam bentuk hujan ketika ini..hahaha.. kalau anda perasan..kemana si gadis-gadis dan wanita menghilang ketika ini??
Naahhh..ini lah kerja mereka..duduk, ketawa, mengumpat dan gosok tangan..nasip baik saja tiada yang pandai "gulung" rokok daun disini..hahaha.. namun nasip baik lah kadang-kadang ada juga yang bawa makanan minuman kesana..ada pula yang datang dan beraksi seolah-olah mandur disini..hahaha..namun bila semua ini selesai..menjelang petang/malam acara bermula..ini lah kerja mereka..
wahh..bestnya mengumpat sambil potong sayur bersama..bukan selalu semua suku sakat bersama begini..ada orang kawin pun tidak lah sampai macam ni..ini lah istimewanya acara tahunan ini..jangan terkejut andai tahun ini suku sakat bahagian "Bos Mama" saja sudah 180..tahun depan akan menjadi 400!! hahaha..tahun lepas lepas hanyalah sekitar 80 orang hasil "perbuatan" 7 kepala keluarga..tahun lalu..ia sudah mencecah 180 orang!! ni hanya keluarga terdekat..belum campur kaum kerabat lainnya..bayangkan padang kecil ini penuh dengan suku sakat yang keluar dari mana muncul ketika ini..lawan bergaduh di sekolah rupanya saudara!!
hahahaha...betapa baiknya andai semua keluarga di dunia ini masih ada pertalian keluarga seumpama ini..banyak lagi yang tidak sempat saya kongsikan disini..namun pastinya Dec 2009 ia akan datang kembali!!

No comments:

Post a Comment